Schade aan uw bagage

De vakantie periode is inmiddels in volle gang. Voor de reisverzekeraars betekend dit een drukke periode. Graag vertellen wij u wat te doen bij verlies, beschadiging of vertraagde bagage.

Na een vlucht van vele uren komt u aan op de luchthaven om te genieten van een welverdiende vakantie. Na het paspoort te hebben opgefleurd met een nieuwe stempel, ontvouwt er zich bij de bagagebanden een waar doemscenario: uw bagage verschijnt niet op de bagageband. Wel zo fijn om te weten wat u op dat moment moet doen.

Aangifterapport (PIR)

Als uw bagage bij aankomst op de luchthaven van bestemming beschadigd, vertraagd of kwijt is, is het belangrijk om het hoofd koel te houden. Zo moet u vóór het verlaten van de bagagehal aangifte doen bij de betreffende vertegenwoordiger op de luchthaven. Houd uw boardingpas en bagagesticker bij de hand wanneer u aangifte doet. De bagagesticker krijgt u nadat u de bagage hebt ingecheckt. Bewaar deze na ontvangst dan ook goed.

Van de vertegenwoordiger op de luchthaven krijgt u na het doen van de aangifte aan kopie van het aangifterapport: het ‘Property Irregularity Report’, ook wel bekend als het PIR-formulier. In sommige gevallen krijgt u ook nog een persoonlijk dossiernummer zodat u de zoekgeraakte bagage online kunt volgen.

Verlaat de bagageruimte nooit zonder een kopie van het aangifterapport. Dit rapport is namelijk hét bewijs dat uw bagage niet, of in beschadigde staat, op de luchthaven is gearriveerd. Het formulier is dan ook nodig om een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij, de reisorganisatie of uw reisverzekeraar.

Beschadigde bagage

Is uw bagage beschadigd op de plaats van bestemming aangekomen, geef dan op het PIR-formulier aan welke beschadigingen u heeft geconstateerd. Maak direct foto’s van de beschadigingen zodat u bewijs heeft. Na ontvangst van de koffer heeft u maar zeven dagen de tijd om de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk te stellen voor de schade. Wacht hier dan ook niet te lang mee. Na het verstrijken van deze termijn zal de luchtvaartmaatschappij de claim niet meer in behandeling nemen. Mogelijk kunt u in dat geval nog terecht bij je reisverzekeraar. Wij zoeken graag voor u uit wat we nog kunnen regelen.

Vertraagde bagage

Is uw bagage niet op de plaats van bestemming aangekomen, dan heeft u het recht om de ‘hoognodige spullen’ aan te schaffen om de tijd te overbruggen totdat de bagage weer terecht is. Wij kunnen ons voorstellen dat de term ‘hoognodig’ de nodige vragen kan oproepen. Denk bij hoognodige spullen in ieder geval aan toiletartikelen, ondergoed, en kleding. Verder kan de term ‘hoognodig’ per type vakantie verschillen. Vliegt u naar de Spaanse Costa voor een strandvakantie? Dan kunt u niet volledig van uw vakantie genieten zonder badkleding. Gaat u op skivakantie? Dan kunt u vermoedelijk de kosten van de huur van uw ski-outfit declareren.

Om niet voor verrassingen te staan is het altijd verstandig om vóór de aanschaf van producten te overleggen met de luchtvaartmaatschappij of reisverzekeraar wat u mag aanschaffen. Koop niet gelijk de duurste spullen. Dit kan langdurige discussies voorkomen. Ook in dit geval geldt; bewaar de betalingsbewijzen goed. Zonder betalingswijzen kunnen wij de kosten die u heeft moeten maken niet verhalen.

Verloren bagage

Is uw bagage na 3 dagen nog niet gevonden? Dan kunt u een ‘Bagage Inventory en Claim-formulier’ invullen op de website van de luchtvaartmaatschappij. Vul daarbij de benodigde informatie zoals het dossiernummer van het PIR-formulier in. De bagage wordt als verloren beschouwd als het na 21 dagen nog niet is teruggevonden. In dat geval kunt u een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij.

Houd er in ieder geval rekening mee dat het schadebedrag dat een luchtvaartmaatschappij moet uitkeren beperkt is tot een maximale vergoeding van ongeveer € 1.300,-. Heeft u een reisverzekering afgesloten? Dan kunt u naast de luchtvaartmaatschappij mogelijk terecht bij de reisverzekeraar.

Uw claim

De medewerkers van Aastad kunnen u bijstaan in het verhalen van de schade, als uw bagage beschadigd, vertraagd of definitief niet op de locatie is aangekomen. Wel is het belangrijk dat u de bovenstaande acties heeft ondernomen en de juiste formulieren heeft. Een ingevuld PIR-formulier vergroot namelijk de kans dat wij de schade kunnen verhalen.

Na ontvangst van alle informatie nemen wij contact met u op om de mogelijkheden te bespreken. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering die hiervoor dekking biedt? Dan kan deze uw claim voor u afhandelen.

Heeft u tijdens of na de reis behoefte aan advies? Dan kunt u uiteraard altijd telefonisch contact met ons opnemen. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 08:30 en 17:00 uur via 0546 – 8 22 22 1. Wij helpen u graag. Bel bij nood altijd de alarmcentrale van uw reisverzekeraar.

Bron: Klaverblad